La dogana delle illusioni. Competition "Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing"

Written by Maria Elena Poggi‎

A story selected in the fourth "round" of the competition "Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing". Available only in Italian language (original post in the official contest page).

 

La dogana delle illusioni.

Seduto al suo tavolo da lavoro, il Guardiano avvertiva una sensazione di torpore invadere i suoi muscoli.
«Aiutami...».
Gli era parso di sentire una voce.
Era ormai vecchio e stanco. E solo: nel Salone, uno schermo enorme, lattescente, era la sua unica compagnia.
La Dogana dormiva.
Il Guardiano si alzò, con lentezza.
Si avvicinò ad una delle feritoie disseminate lungo le pareti e il panorama gli mozzò il fiato, ancora una volta.
«Aiutami...».
La Dogana svettava sulla sommità della Torre Bianca, ultimo avamposto del Regno. Sotto di essa si apriva il Mare Siderale, lascivo e tentatore.
Il Regno conosceva la pace da centinaia di anni, ormai. Ma non era sempre stato così.
«Tanthalas...».
Il Guardiano fissò la console che presidiava la Dogana: nessuna attività rilevata.
Indugiò fra i ricordi: l'Era del Buio, le guerre dei Draghi.
«Tanthalas...», la voce giunse nitida e lui la riconobbe immediatamente . La sua anima si fece di ghiaccio. Per istinto si stropicciò gli occhi: era sveglio.
Il Regno aveva conosciuto il buio con le guerre dei Draghi. La nuova Era di Luce era costata un enorme tributo di sangue innocente: restare vigili era un imperativo inderogabile.
Il Consiglio dei Saggi del Regno mise al bando le Illusioni.
Erano pericolose: tonde e cave, ben si prestavano a disseminare il malcontento. I Druidi Oscuri avevano insufflato al loro interno parole turpi, parole che bisbigliavano incessanti di passione, di desiderio e di sangue.
Le conseguenze dell'attacco furono nefaste. Il Guardiano ne portava ancora i segni; l'Illusione che l'aveva colpito aveva il suono di una ninna-nanna, la stessa che gli cantava sua madre quand'era bambino. L'illusione aveva pervaso la sua mente, riducendo la sua lucente razionalità ad un ammasso informe di collegamenti neuronali buttati a casaccio in un angolo del cervello.
Aveva scavato nei recessi più bui del suo cuore e gli aveva fatto credere di poter essere accettato, amato.
Lo avevano illuso di poter essere amato per quel che era: un giovane uomo, di buoni sentimenti e capace di azioni coraggiose. Invece era solo un mezzo sangue, il figlio bastardo di una nobildonna elfica.
Metà uomo, metà elfo; metà di niente.
«Tanthalas...». Quella era la voce di un Cavaliere. Del suo amico più intimo.
Quella era la voce di un morto.
«Tu sei morto, ai piedi di un'altra torre!»: il Guardiano serrava gli occhi, come a negare un'evidenza.
«Lasciami entrare, Tanthalas. Il Mare Siderale è così freddo, e io sono stanco», la voce arrivava suadente, calma.
«Lasciami stare! Tu non sei Lui, tu non sei il Cavaliere! Non è possibile!», rispose il Guardiano con veemenza.
«Il Codice e la Misura, Tanthalas. Ricorda: hai forse perso la memoria?», ribatté la voce, ancora più suadente, ipnotica. Gli parlava in Comune, la lingua universale.
«No...», il tono del Guardiano si ammorbidì.
«Amico mio, fratello mio! Io sono la Mano che ti ha protetto quando eri bambino, ricordi? Io sono la Schiena contro la tua schiena, quando combattemmo i Draghi...» la voce era carezzevole, mentre scandiva le parole di una litania lisergica che si allargava nel cuore del Guardiano, rimestando sedimenti dolorosi.
«Sturm, fratello...», il Guardiano era sull'orlo delle lacrime, la sua voce incrinata .
«Tanthalas, devi aiutarmi. Dammi l'accesso, la mia parte di codice. Disattiva la Dogana e lasciami entrare. Fidati: presto ci stringeremo in un abbraccio. Tanthalas, fa troppo freddo qui. Aiutami».
La voce incalzava, penetrava come un maglio rovente nel cervello del Guardiano; egli si avvicinò alla console che governava la Dogana.
La voce si era fatta muta; il Guardiano ne percepiva l'attesa, vibrante. Sfiorò i tasti, indugiando.
«Tanthalas, thar paraphar...». Tanthalas, ti prego: ora la voce lo implorava in lingua elfica.
Il Guardiano digitò sulla tastiera la prima stringa alfanumerica del codice che avrebbe disattivato la Dogana.
«Tanthalas, thar paraphar...», mormorò il Guardiano e rivide sua madre, gli occhi enormi e l'espressione dolce, intenta a correggerlo quando si ingarbugliava nella complicata metrica elfica.
Il Guardiano ristette e si arrestò, il dito a sfiorare la tastiera. La seconda stringa del codice pulsava sullo schermo, incompiuta.
«Tanthalas, thar paraphar...»: grammatica impeccabile, pronuncia perfetta.
La voce taceva, in vigile attesa.
Con un gesto repentino, il Guardiano pigiò un pulsante opalino.
La Dogana si svegliò, ruggendo. Serrò ogni apertura, sigillò ogni pertugio.
Sguinzagliò i suoi poderosi tentacoli, aprì i suoi mille occhi guidati da sensibilissimi radar.
Alla fine, trovò quel che cercava, a poche miglia marine dalla costa.
Era un'Illusione, di alto livello, sofisticatissima ma non perfetta. Avrebbe potuto farla franca, se il suo programmatore non avesse voluto strafare. Ma come poteva sapere che quel linguaggio melodioso che aveva ripescato nei ricordi del Cavaliere, poco prima che spirasse, non era elfico bensì una lingua segreta, un patto di parole fra fratelli di anima?

 

 


"Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing" is a literary-graphic competition on social engineering and phishing, organized by CNIT (Consorzio nazionale interuniversitario per le telecomunicazioni), partner of DOGANA project.
PARTICIPANTS: writers and cartoonists / illustrators.

REGISTRATION: registration is free and open to people residing in EU countries (Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Croatia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg , Malta, Netherlands, Poland, Portugal, United Kingdom, Czech Republic, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Hungary), Israel and Switzerland.
RULES: participants (writers and / or illustrators) must submit artworks coherent with the competition theme:

  • Writers must submit a short story (max. 5000 characters including spaces, excluding title) addressing the theme provided by the organization.
  • Illustrators must submit an artwork of up to 1024x768 pixels resolution, representing or summarizing the project theme in a drawing or in a comic strip.

The same author may submit multiple illustrations and short stories.
Artworks can be submitted in Italian, in English and / or in both languages ​​(Italian and English).
Artworks presented in two languages ​​will receive an additional bonus.
Artworks must be shared on the Facebook page dedicated to the competition (https://www.facebook.com/pixelettere), starting from February, 13th, 2017. Last date to submit artworks is June, 10th, 2017. Dates for intermediate selections will be communicated time to time.
Artworks must be shared by the authors on their Facebook profiles, when they are shared on the Facebook page of the project. Short stories and comics not shared on both will be automatically excluded from the competition.
Authors are also encouraged to advertize their artworks, pushing more Facebook shares within their social network, in order to promote the DOGANA initiative and disseminate the message. Facebook likes and re-shares will be evaluated to assign a specific bonus.
Artworks will be selected periodically from the DOGANA Facebook page and added to the finalists group, then shared by the project staff on the official blog of the DOGANA Project (https://www.dogana-project.eu/index.php/social-engineering-blog) and on the official Twitter channel (https://twitter.com/DOGANAProject).
The jury will select the artworks from DOGANA Facebook page by evaluating the artistic quality (qualitative evaluation) and popularity (ie likes and shares). Jury’s judgment is unchallengeable.

THEME OF COMPETITION. In computer security, social engineering refers to psychological manipulation of people into performing actions or divulging confidential information. Phishing is a type of fraud over the Internet where a hacker tries to trick the victim to provide personal information, financial data or access codes, posing as a trustworthy digital communication entity. The author should submit an artwork addressing this theme, without constraints on literary genre (mainstream, fantastic, sci-fi, comedy, drama etc.).
In each short story, authors must use at least once the word "horizon" and/or “dogana”, at their creative discretion.
On every illustration/comic the official logo of the DOGANA project must be reported, placed and sized at the author’s discretion. The DOGANA logo is available in the header of the project website (https://www.dogana-project.eu).

JURY:

  • Pelagio D'Afro (http://www.pelagiodafro.com), multiple author composed by Giuseppe D'Emilio Arturo Fabra, Roberto Fogliardi and Alessandro Papini, founders of the Italian writing lab Carboneria Letteraria (http://www.carbonerialetteraria.com);
  • Enrico Frumento, Social engineering expert, scientific project coordinator;
  • Matteo Mauri, communication and scientific dissemination expert, CNIT/University of Cagliari, internal member of the DOGANA project staff;
  • Alessandro Morbidelli, writer and architect, member of Carboneria Letteraria, s-traveler of http://www.sdiario.com.

PROCEDURE AND EVALUATION CRITERIA: project process and evaluation will be carried out by the jury, whose verdict will be final and unchallengeable.
The winners will be chosen from the shortlist of finalists selected on the DOGANA project blog.

  • A score from 0 to 10 will be assigned from each member of the jury based on quality, relevance and form of the artwork (short story and / or comic strip), up to a total of 0 to 30 points.
  • 0 to 10 bonus will be awarded to artworks received in both languages ​​(Italian and English) by evaluating the translation effectiveness.
  • 0 to 10 bonus will be awarded for exceptional popularity (likes and shares).

The best short stories and comics will be rewarded by the sponsors and could be collected in a publication (digital and / or paper).

AWARDS:

  • 1st (short story or illustration): 400,00 € and invitation to an official workshop / dissemination event organized by DOGANA project.
  • 2nd (short story): 150,00 €.
  • 2nd (illustration): 150,00 €.

Date and site of the award ceremony will be published on the DOGANA Blog and Twitter profile.

INFO: Organizing secretary, twitter page (https://twitter.com/DOGANAProject), email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
COPYRIGHT: artworks must be unpublished and free of copyright restrictions. Any artwork already published, with copyright constraints or unlawfully plagiarized (even partially) will be immediately excluded from the competition and reported to authorities.
When the artwork is published on the DOGANA Facebook page and submitted to the competition, the DOGANA organization becomes sole owner and acquires the distribution and reproduction rights. The organization is therefore exclusively authorized to use, reproduce, adapt, publish and distribute the works freely. The winning artworks will be used at any time and by any means in order to promote activities and events related to the competition theme.

PRIVACY OF PERSONAL DATA: personal data collected will be treated only for purposes related to the competition. Legal reference is Art. 7 of the Italian D.lgs n.196 / 2003. The privacy policy under Article 13 of D.lgs n.196 / 2003 is available on DOGANA Facebook page.
ACCEPTANCE OF RULES: participation implies the acceptance of all above rules. Furthermore, the author also agrees:

  • To use his existing social profile: each profile used to increase the shares of artworks must exist at the time of publication of this notice and will be verified by the organization staff; any attempt to use false sharing or ad-hoc profiles to trick the popularity evaluation will result in immediate exclusion of the author.
  • To avoid offensive language, and personally respond to any violation of the Italian law. Any violation will result in immediate exclusion of the author.



This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation programme, under grant agreement No. 653618

 

      

 

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