L’omino con la testa a forma di pera. Competition "Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing"

Written by Chiara Bertazzoni

 

A story selected in the fourth "round" of the competition "Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing". Available only in Italian language (original post in the official contest page).

 

L’omino con la testa a forma di pera.

C'era una volta un paese a forma di stivale. Si avete capito bene: a forma di stivale. E in questo paese c'era una regione a forma di spicchio di luna. In questa regione un piccolo borgo, una frazione per la precisione, dal nome Dogana.
A Dogana viveva un omino non più tanto giovane, ma non ancora vecchio, con la testa a forma di pera. È strano come in questa storia ogni cosa abbia la forma di qualcosa d'altro, ma non divaghiamo.
L'omino con la testa a forma di pera è il protagonista della nostra storia. Si chiama Italo Sanguinetti e ha un negozio, una macelleria per la precisione.
È un uomo semplice, il signor Italo, quello che tutti definiscono una brava persona, cordiale e sempre socievole. Lavora nella macelleria da quando ha dodici anni, ha imparato il mestiere da suo padre, che lo aveva imparato da suo nonno, che lo aveva imparato da suo padre, che lo ha imparato da...
Ma torniamo a noi. Per il signor Italo la macelleria è tutto. Con quella aveva prima mantenuto se stesso, poi aveva comprato una casa, dove aveva vissuto con la moglie e dove aveva potuto crescere i propri figli.

Nell'ultimo periodo, però, le cose non vanno benissimo. C'è crisi, dicono. I tempi cambiano, mangiare carne non è più di moda. I figli dei suoi clienti storici sono vegani, il supermercato che ha aperto poco distante riesce a fare prezzi più convenienti dei suoi. Tutti hanno sempre un sorriso per lui, quando lo incontrano per strada. Tutti lo salutano cordialmente, ma si fanno vedere sempre meno in negozio.
E così i conti hanno cominciato a non tornare. Le entrate a essere sempre più esigue e le spese sempre più grandi. A incombere su tutto lo spettro delle tasse.
Il signor Italo Sanguinetti non lo ha detto a nessuno, non vuole far preoccupare sua moglie e non ha un amico abbastanza fidato, ma non sa quando e se riuscirà mai a pagare tutti gli arretrati a Equitalia.
Come spiegarvi cos'è Equitalia? Diciamo un incubo a forma di mostro che, da qualche tempo, incombe sulle notti e sui giorni del signor Italo.
Il mostro gli scrive lettere, gli chiede soldi che Italo non ha, lo costringe sveglio la notte alla ricerca di una soluzione. Il mostro sta lì e aspetta. Aspetta e risucchia. Risucchia i risparmi, la voglia di vivere, le speranza di Italo. Ha pazienza e sa che prima o poi otterrà ciò che vuole.
Proprio in una di queste notti insonni, l'omino con la testa a forma di pera, è seduto davanti al suo pc. La luce fioca dello schermo gli illumina il viso, mentre lui scorre le mail nella cartella "In Arrivo".
Quando vede quella mail il cuore perde un battito. Se qualcuno lo avesse visto avrebbe notato una espressione e forma di ghigno sul suo volto.
Abbiamo detto che il signor Italo non è più tanto giovane e così non è molto informato su argomenti quali le truffe informatiche. Non sa che Equitalia non manda mail. Non sa che esistono persone che farebbero di tutto per impossessarsi delle informazioni riservate di altre persone. Anche mandare una mail fingendo di essere Equitalia, per entrare nel pc, per diffondere virus informatici, per… Ma tutto questo l’omino con la testa a forma di pera non lo sa.

Quando il giorno dopo al telegiornale i suoi compaesani lo vedono impugnare una pistola, appartenuta a suo padre, per la quale ha un regolare porto d'armi, e urlare: "Eh no, anche le mail adesso no!" sparando all'impazzata, dentro la sede di competenza di Equitalia, stentano, in un primo momento, a riconoscerlo.
La testa a forma di pera, però, è un segno distintivo e quindi non esitano a dichiarare, cercando i propri cinque minuti di notorietà: "Chi lo avrebbe mai detto?” “Era un proprio una brava persona, gentile, educato”. “Una persona normale".
Il signor Italo Sanguinetti ha ucciso due persone, ne ha ferite cinque, prima che riuscissero a disarmarlo. Quando la polizia lo ha arrestato, ha consegnato la pistola senza opporre resistenza e tra le lacrime ripeteva in maniera ossessiva la parola "E-mail".

Quale è la morale di questa favola? E vissero tutti felici e contenti... No, scusate, mi sono sbagliato. Larga la foglia, stretta la via... No non è neanche questa...
Insomma, come tutte le favole anche questa dovrebbe avere una morale e ce l’ha, certo che ce l’ha. Guardate bene. Leggete con attenzione. Pensateci un po’ su. Sono certo che la troverete anche voi.

 

 


"Contraband Pixels & Texts, or... make stories, not phishing" is a literary-graphic competition on social engineering and phishing, organized by CNIT (Consorzio nazionale interuniversitario per le telecomunicazioni), partner of DOGANA project.
PARTICIPANTS: writers and cartoonists / illustrators.

REGISTRATION: registration is free and open to people residing in EU countries (Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Croatia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg , Malta, Netherlands, Poland, Portugal, United Kingdom, Czech Republic, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Hungary), Israel and Switzerland.
RULES: participants (writers and / or illustrators) must submit artworks coherent with the competition theme:

  • Writers must submit a short story (max. 5000 characters including spaces, excluding title) addressing the theme provided by the organization.
  • Illustrators must submit an artwork of up to 1024x768 pixels resolution, representing or summarizing the project theme in a drawing or in a comic strip.

The same author may submit multiple illustrations and short stories.
Artworks can be submitted in Italian, in English and / or in both languages ​​(Italian and English).
Artworks presented in two languages ​​will receive an additional bonus.
Artworks must be shared on the Facebook page dedicated to the competition (https://www.facebook.com/pixelettere), starting from February, 13th, 2017. Last date to submit artworks is June, 10th, 2017. Dates for intermediate selections will be communicated time to time.
Artworks must be shared by the authors on their Facebook profiles, when they are shared on the Facebook page of the project. Short stories and comics not shared on both will be automatically excluded from the competition.
Authors are also encouraged to advertize their artworks, pushing more Facebook shares within their social network, in order to promote the DOGANA initiative and disseminate the message. Facebook likes and re-shares will be evaluated to assign a specific bonus.
Artworks will be selected periodically from the DOGANA Facebook page and added to the finalists group, then shared by the project staff on the official blog of the DOGANA Project (https://www.dogana-project.eu/index.php/social-engineering-blog) and on the official Twitter channel (https://twitter.com/DOGANAProject).
The jury will select the artworks from DOGANA Facebook page by evaluating the artistic quality (qualitative evaluation) and popularity (ie likes and shares). Jury’s judgment is unchallengeable.

THEME OF COMPETITION. In computer security, social engineering refers to psychological manipulation of people into performing actions or divulging confidential information. Phishing is a type of fraud over the Internet where a hacker tries to trick the victim to provide personal information, financial data or access codes, posing as a trustworthy digital communication entity. The author should submit an artwork addressing this theme, without constraints on literary genre (mainstream, fantastic, sci-fi, comedy, drama etc.).
In each short story, authors must use at least once the word "horizon" and/or “dogana”, at their creative discretion.
On every illustration/comic the official logo of the DOGANA project must be reported, placed and sized at the author’s discretion. The DOGANA logo is available in the header of the project website (https://www.dogana-project.eu).

JURY:

  • Pelagio D'Afro (http://www.pelagiodafro.com), multiple author composed by Giuseppe D'Emilio Arturo Fabra, Roberto Fogliardi and Alessandro Papini, founders of the Italian writing lab Carboneria Letteraria (http://www.carbonerialetteraria.com);
  • Enrico Frumento, Social engineering expert, scientific project coordinator;
  • Matteo Mauri, communication and scientific dissemination expert, CNIT/University of Cagliari, internal member of the DOGANA project staff;
  • Alessandro Morbidelli, writer and architect, member of Carboneria Letteraria, s-traveler of http://www.sdiario.com.

PROCEDURE AND EVALUATION CRITERIA: project process and evaluation will be carried out by the jury, whose verdict will be final and unchallengeable.
The winners will be chosen from the shortlist of finalists selected on the DOGANA project blog.

  • A score from 0 to 10 will be assigned from each member of the jury based on quality, relevance and form of the artwork (short story and / or comic strip), up to a total of 0 to 30 points.
  • 0 to 10 bonus will be awarded to artworks received in both languages ​​(Italian and English) by evaluating the translation effectiveness.
  • 0 to 10 bonus will be awarded for exceptional popularity (likes and shares).

The best short stories and comics will be rewarded by the sponsors and could be collected in a publication (digital and / or paper).

AWARDS:

  • 1st (short story or illustration): 400,00 € and invitation to an official workshop / dissemination event organized by DOGANA project.
  • 2nd (short story): 150,00 €.
  • 2nd (illustration): 150,00 €.

Date and site of the award ceremony will be published on the DOGANA Blog and Twitter profile.

INFO: Organizing secretary, twitter page (https://twitter.com/DOGANAProject), email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
COPYRIGHT: artworks must be unpublished and free of copyright restrictions. Any artwork already published, with copyright constraints or unlawfully plagiarized (even partially) will be immediately excluded from the competition and reported to authorities.
When the artwork is published on the DOGANA Facebook page and submitted to the competition, the DOGANA organization becomes sole owner and acquires the distribution and reproduction rights. The organization is therefore exclusively authorized to use, reproduce, adapt, publish and distribute the works freely. The winning artworks will be used at any time and by any means in order to promote activities and events related to the competition theme.

PRIVACY OF PERSONAL DATA: personal data collected will be treated only for purposes related to the competition. Legal reference is Art. 7 of the Italian D.lgs n.196 / 2003. The privacy policy under Article 13 of D.lgs n.196 / 2003 is available on DOGANA Facebook page.
ACCEPTANCE OF RULES: participation implies the acceptance of all above rules. Furthermore, the author also agrees:

  • To use his existing social profile: each profile used to increase the shares of artworks must exist at the time of publication of this notice and will be verified by the organization staff; any attempt to use false sharing or ad-hoc profiles to trick the popularity evaluation will result in immediate exclusion of the author.
  • To avoid offensive language, and personally respond to any violation of the Italian law. Any violation will result in immediate exclusion of the author.



This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation programme, under grant agreement No. 653618

 

      

 

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